Friday, March 4, 2011

5th Day @ Chenderoh ( Kayak )

RABU 2 FEB 2011

lepas penat pergi trekking semalam, hari ni aku buat aktiviti kayak lah pulak.. kayak dekat mana?? Tasik Chenderoh lah.. mana lagi.. haha...

sebelum aktiviti bermula, ade lah briefing sikit dari encik fasi.. dea terangkan sikit sejarah kayak, anatomi kayak, signal2 atau sign dalam kayak dan jenis2 kayak... lepas briefing, ade lah latihan padling iaitu mengayuh kayak... tapi buat atas darat je.. hehe...



lepas kelas teori, ade pulak water confident.. ape itu water confident?? kitorang kene berendam dalam air.. lepas tu kene buat bentuk 10 lah, 25 lah... macam2 lagilah.. alasan nye nak bagi badan sesuai dengan suhu air dan seantas mana kitorang bertindak dengan arahan yang diberikan masa kat dalam air...

selesai water confident, mula lah aktiviti kayak.. hehe.. aku dapat naik kayak sit-on-top.. naik dengan budak ginung aku jugak.. nabilah nama dia.. dari jengka.. nama manja dea bella.. haha.. bella ni dea x pernah berkayak.. so aku ajarlah dea sikit2 berdasarkan pengalaman aku berkayak masa kat tasik Shah Alam.. and semestinya aku duduk kat cockpit belakang..hehehe  :D

dah jauh berkayak sampai kat tengah tasik, kenelah plak buat rafting... kalau rafting je x pe.. ni kene plak tukar kayak masa rafting tuh.. ah sudah.. tengah2 tasik kot... mula lah masing2 menggelabah... insan2 'istimewa' je yang terpilih kene tukar kayak.. dan aku pun termasuk dalam senarai tuh.. ahahaha... aku kene tukar kayak dengan tina, dari gunung siku.. yang best nye kayak aku kat hujung sebelah sini..kayak dea plak kat hujung sebelah sana.. hadoiii...nak x nak kene lah tukar jugak...



dah tukar kayak dengan cara meniti di atas kayak2 yang lain, aku pun sampai kat kayak tina.. partner lah pulak dengan eppy, budak gunung siku jugak.. dan aku duduk sit belakang jugak.. haha.. tapi kayak dengan eppy nie aku banyak berborak sikit dengan dea.. sebab dea ni kelakar.. hahaa.

kayak punye kayak, sampai kat tempat capsize..  dan aku dengan eppy jadi pasangan pertama yang kene buat.. hadoii lagi sekali.. aku tanye epy pernah x dea buat capsize.. dea cakap x.. so aku pun bagitau lah dia cara2 nye, berdasarkan ape yang aku belajar kat Tasik Shah Alam.. lepas kitorang buat je, semua orang pon kene buat jugak.. haha.. dan Tasik Temenggor adalah tasik pertama yang buat capsize kat tengah2 Tasik Chenderoh.. tasik lain buat kat jeti depan camp site jea.. hehe  :D



 lepas dah buat capsize, bermulalah perjalanan balik ke camp site.. time balik aku still partner dengan eppy.. tapi dah tukar kayak lain.. naik kayak mandestar.. memang mencabar gile.. sebab ade satu kawasan open water tuh, air dia sangat bergelora.. kayak mandestar dah lah yang paling senang nak capsize.. tapi alhamdulillah sebab aku dengan eppy berjaya pulang dengan selamat.. hehe  :D


kesimpulan nya aktiviti kayak ni mencabar fizikal dan mental kami semua.. sebab nye yang x pandai berkayak tu kene bersusah payah nak control kayak diorang.. yang dah terrer tuh pulak kene banyak bersabar tunggu mereka yang x pandai berkayak tuh.. heeee :D

No comments:

Post a Comment